Dalarna Science Park söker vd

Dalarna Science Park söker vd

  • Vill du bidra till att utveckla Dalarna och leda ett team med hög kompetens, driv och framåtanda?
  • Kan du skapa förutsättningar för tillväxt i företag och samhälle, bidra till nya arbetstillfällen i landets till ytan fjärde största region med ett varierat näringsliv, stor upplevelseindustri och en ung och dynamisk högskola?
  • Har du erfarenhet från affärsutveckling och gärna innovation, kan kombinera affärsmässighet med samhällsnytta?
  • Är du förtroendeingivande, kommunikativ och omvärldsorienterad och kan bygga starka och långsiktiga relationer med många olika intressenter?

UPPDRAGET

Som vd i Dalarna Science Park kommer du till en väletablerad verksamhet som är en stark motor i utvecklingen av Dalarna, dess näringsliv och samhälle. Vd ska leda och utveckla Dalarna Science Parks verksamhet på styrelsens uppdrag.

Vd är direkt underställd styrelsen och har personal-, budget- och resultatansvar.

Styrelsen består av representanter från kommun, näringsliv och akademi.

Det finns 22 medarbetare som arbetar i Borlänge. Vd har 5 direkt underställa medarbetare som svarar för sina områden och dess personal. Som vd blir ditt uppdrag att förflytta DSP till nästa fas, mejsla ut strategi och fokusområden, tydliggöra målbilder, skapa ”success stories”.

Du leder verksamheten vidare mot en modern, framåtriktad organisation ”i tiden” utifrån en redan stark ställning som partner och nav i tillväxtarbetet i Dalarna. Vd ska med affärsmässighet driva, leda och utveckla verksamhet och personal.

Vd ska utveckla möjligheter till samverkan med relevanta parter i syfte att hitta ett erbjudande som verkar för en långsiktig och stark tillväxt i regionen, liksom en stabil finansiering av verksamheten. Det är centralt att kunna tolka och balansera och mejsla ut målbilder från olika intressenter, och att kunna leda ned dessa i vardag, verksamhet och resultat.

ERFARENHET OCH FÖRVÄNTNINGAR

Vi söker dig som har:

• Relevant akademisk utbildning, sannolikt såsom civ ing, civ ekon el liknande, eller motsvarande arbetslivslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant.
• Flerårig erfarenhet från eget framgångsrikt resultatansvar, P/L innebärande affärsutveckling, ha slutit affärsöverenskommelser/förhandlat.
• Erfarenhet som chef innebärande personal- och budgetansvar, alternativt erfarenhet av att leda större, komplexa projekt.
• Intresse och engagemang för samhällsutveckling, kan och vill arbeta mot indirekta målbilder, bidra till samhällsnytta.
• Behärska svenska och engelska väl i tal och skrift.

Det är meriterande om du har:

• Kännedom om det svenska innovationssystemet, dess uppbyggnad och olika finansieringsformer.
• Erfarenhet från, eller kunskap om, arbete i en politiskt styrd organisation.
• Erfarenhet av arbete i internationella projekt och sammanhang.

Vi tror att du är kommunikativ, omvärldsorienterad och affärsmässig. Du bygger och utvecklar starka relationer, har ett strategiskt fokus, arbetar långsiktigt och strukturerat. Att kunna förstå, balansera och prioritera olika intressen liksom att läsa politiska målbilder är framgångsfaktorer. Som chef och ledare skapar du tydlighet, inspirerar, engagerar och visar tillit. Du kan leda ned strategi och mål i vardag och resultat. Vi hoppas och tror också att du är stabil och förtroendeingivande och leder och företräder med öppenhet och uthållighet.

I rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

OMFATTNING OCH TILLTRÄDE

Tjänsten som Vd är en tillsvidareanställning. Tillträde enligt överenskommelse, troligen sommaren 2020. Lön och övriga villkor enligt individuell överenskommelse, Vd-avtal.

Placeringsort är Borlänge.

Rekryteringen sker i samarbete med SOURCE, och som en del i urvalsprocessen kan tester komma att användas. För mer information om tjänsten, kontakta Ann Peyron på telefon 070-878 42 26 eller Jenny Håkansson tel 073-145 59 97.

Om du har frågor kontakta:

Styrelseordförande Jörgen Isaksson, tel, 070-347 58 89 mail, jorgen.isaksson@hushagen.se

Sista ansökningsdag är den 27 februari.