Ett växande besöksmål som smakar mera  

Ett växande besöksmål som smakar mera  

Att Kulinariet i Stora Skedvi ska bli en nationell erkänd besöksdestination hade grundaren Anders Åkerberg en tydlig målsättning om. Målet var tydligt redan när företaget kom in i inkubatorn 2014. Och nu har Kulinariet lyckats! I början låg fokus på att bygga upp och finansiera Knäckebrödsfabriken. För att sedan utveckla och addera till olika verksamheter. Företaget har växt successivt och senaste tillskottet är mejeri och en komplett restaurang öppnar i slutet av februari 2019.

Under tiden i inkubatorn har Kulinariet växlat mellan tre processledare utifrån de behov och kompetens som har behövts vid olika faser i bolagsbyggandet. Finansiering, styrelsearbete, bygga varumärke och organisation är några av de områden som coachningen har fokuserat på genom åren.
– I början förstod jag inte riktigt vilken kunskap och kompetens som fanns inom Inkubatorn, men ju längre tid vi var desto mer  har vi värdesatt de stöd vi fått, säger Anders Åkerberg, numera bolagets vd. Nu finns en fungerande ledning och styrelse och nya produkter samt erbjudanden har utvecklats och lanserats.

Ett växande företag 

De senaste åren har verksamheten i Kulinariet utvecklats mycket och har gått från 4 till 19 anställda.
– I och med att företaget växt har det varit nyttigt att lära sig att delegera. Riktigt roligt är också att mellan åren 2014 – 2017 har omsättningen ökat från 8 till 21 miljoner kronor, säger Anders Åkerberg.

Besöksdestinationen Kulinariet 

Bageriet är hjärtat i Kulinariets verksamhet och besökarna kan här se hur knäckebrödet bakas, jäser och gräddas i de vedeldade ugnarna. Under kvällstid, då produktionen inte är igång, blir bageriet upplevelselokaler. Där kan de då ta emot grupper som själva får baka knäckebröd.

Under sommaren 2018 hade Kulinariet ca 26 000 besökare och många lockades av restaurangen ”Mat på riktigt” som erbjöd lunchservering till hungriga gäster från hela Sverige på genomresa i Stora Skedvi. Den drevs av de välkända matkreatörerna Görgen Tidén och Peter Zaar Marcus. Det blev en succé; så nu erbjuds julbord under december enligt samma koncept.

– I år har vi 75 000 besökare på årsbasis och målet är 200 000 besökare per år. Så än finns det gått om utvecklingspotential för Kulinariet, berättar Anders Åkerberg.

Kulinariet fortsätter också att utveckla nya produkter. Nyligen lanserades det nya brödet Wintervört, i sortimentet.

Affärsresa till Kina gav många nya kontakter 

Under våren 2018 reste Anders till Kina för en stor livsmedelsmässa tillsammans med Enterprise Europe Network Gävle Dala och Dalarna Science Park.
– Vi var inte intresserade av att exportera knäckebröd utan att hitta leverantörer av förpackningar mm. Det bästa var dock att byta erfarenheter mellan de deltagande företagen; mycket givande och något att jobba vidare med, berättar Anders.

Priser och nomineringar duggar tätt under året 

Under våren 2018 vann Anders ICA Entreprenörspris i kategorin “Årets lokala hjälte”. ICA vill inspirera fler att bidra lokalt genom att instifta ICA:s entreprenörspris. Att uppmärksamma människor som arbetar med att förbättra sitt närområde är grundtanken med priset; och de har verkligen Anders Åkerberg gjort tillsammans med sina 19 anställda. Kulinariet har även varit nominerad i White guide Green 2018, vilka bedömer Sveriges matbutiker ur ett hållbarhetsperspektiv. – Vi kom på trettonde plats av 2 500 butiker och Kulinariet var den enda butik som inte ligger nära storstäderna; så det är vi nöjda med, säger Anders.

Den senaste utmärkelsen var andra platsen i Tillväxtverkets “Stora Turismpriset 2018” som främjar de besöksplatser som uppvisat föredömliga insatser i nytänkande, internationalisering, kvalitet eller hållbarhet.

Nu står Anders och Kulinariet på “egna ben” men utvecklingsplaner och idéer finns det gott om; att arbeta lokalt och hållbart är en grundstomme i Anders Åkerbergs företag; i Stora Skedvi blir han kvar och fortsätter framåt!