Kina i fokus för 15-talet svenska företag

Kina i fokus för 15-talet svenska företag

Just nu är ett drygt 15-tal svenska företag i Shandong och Yanzhou samt Shanghai, Kina. Fokus är livsmedel och målsättningen att både knyta kontakter och sälja samt köpa produkter. Företagen har deltagit i en process för att testa import, prova sitt varumärke osv. hela Sverige är representerat då företagen kommer från Älvsbyn i Norrbotten till Höllviken i Skåne.  

Programmet och resan har som mål att skapa en förståelse för generellt Asien och speciellt Kina som en snabbt växande marknad för svensk dryckes- och livsmedelsexport. Företagen som deltar i programmet ”China Market Entry 2019” kommer bland annat att ställa ut sina produkter på Asiens största livsmedelsmässa SIAL 2019, delta i förarrangerade företagsmöten, sk. ”matchmakings” där företagens produkter matchats mot efterfrågan hos kinesiska återförsäljare och distributörer, göra studiebesök på olika produktionsanläggningar samt dagligvaruhandeln.

Affärsmöten på en av världens snabbast växande marknad

– Vi ser verkligen fram emot en av de större aktiviteterna i programmet, vårt sk Company Mission till Kina, och vi kommer att göra vårt yttersta för att de svenska företag ska få ut så mycket som möjligt av företagsmötena, studiebesöken, mässan och inte minst kontakterna med övriga företag i gruppen, säger Marie Ericson, projektledare Enterprise Europe Network Dalarna. Vi har några intensiva och spännande veckor framför oss i en av världens snabbast växande marknader och komplexa kulturer, och vi räknar med att skapa många värdefulla nya kontakter, befästa och fördjupa befintliga affärsrelationer, samt öka på våra erfarenheter och lärdomar. Marie Ericson reser tillsammans med Sture Ericsson, vd på Dalarna Science Park, Xina Liu Lang och Patricia Eresjö även de från Enterprise Europe Network och Dalarna Science Park.

Vad händer sedan?

Efter resan och programmets avslut, kommer företagen, förhoppningsvis, att betydligt ha ökat kännedomen om den asiatiska/kinesiska livsmedelsmarknaden, affärskulturen, intellektuella rättigheter samt handelsregler och exportprocesser. Detta i sin tur kommer på ett betydande sätt att öka företagens möjligheter till genomslag på den asiatiska exportmarknaden och i förlängningen öka företagens tillväxtpotential.

Efter hemkomst påbörjas uppföljningen omedelbart, där Enterprise Europe Network bistår deltagande företag med vidareutveckling av de kinesiska kontakterna samt olika typer av avtalsförhandlingar.

För mer information, kontakta projektledare Marie Ericson, Enterprise Europe Network

 

Marie Ericson

Projektledare Enterprise Europe Network

070-621 12 46

Seminarium – China Market Entry för livsmedelsföretag

Marknaden för kinesisk livsmedelsimport växer med en imponerande fart och konsumenterna är öppna för nya typer av mat från olika länder. Att sälja till andra kulturer är komplicerat.    Kunskap och rätt ...

Läs mer

STUDENTEXPO19 - Kom och träffa morgondagens medarbetare!

Kom och träffa nyexaminerade studenter från Högskolan Dalarna under  StudentExpo19 den 23 maj, som i år arrangeras i foajen på Dalarna Science ark, Borlänge.

Läs mer