Vivolab är redo att ta sina innovationer inom hälsa internationellt

Vivolab är redo att ta sina innovationer inom hälsa internationellt

Nu är den senaste innovationen från Vivolab; luftfilternappen Breease®, lanserad och ute för försäljning. Sverige är i fokus men andra länder knackar på dörren och snart är läkarna, innovatörerna och delägarna Fredrik Bokvist och Lars Thelin redo även för Norden.

Luftfilternappen Breease® finns ute hos apotek och vissa butiker sedan i april 2021.

– Produkten har tagits emot bra på marknaden; både barn och deras föräldrar är nöjda och extrabeställningar av nya refillfilter önskas även beställas, berättar Fredrik Bokvist, vd och en av delägarna i Vivolab.
Det är verkligen kul att vi nu är ute på marknaden men resan dit har varit utmanande. Och en nyttig lärdom är att jobba med kvalitet och med rätt partners. Det är viktigt för framtiden att ha ett bra kontakter och kunna bevisa att det vi i företaget gör är rätt och riktigt. Vi har lyckligtvis inte gått på några törnar men det gäller att vara observant och säkerställa kvalitet och kontakter, fortsätter Fredrik.
Ytterligare en intressant notering, berättar Fredrik stolt, är att marknaden har svarat på produktlanseringen och Breease® har fått massiv respons med placering som nr 11 på varumärkeslistan för nya produkter inom barn och småbarnskategorin!

Produktutveckling pågår

Fokus är fortfarande på luftfilternappen Breease® och här arbetar Vivolab-teamet med nya färger, bättre miljöanpassade förpackningar och även en mini-Breease för nyfödda. Vivolab har också planerat flera studier med fokus på barnens hälsa och produkternas effekt.

Och nya framtida innovativa hälsoprodukter finns i pipeline;

– Det gäller att hela tiden blicka framåt och tänka nytt, menar Fredrik. Och vi har flera spännande hälsoinnovationer på gång och då primärt för barn. Många barn i världen utsätts för tuffa luftföroreningar och här vill vi vara med och bidra med smarta lösningar. Just nu kikar vi på en portabel luftrenare för astma- och allergibehandling som skulle passa in i vårt sortiment och hjälpa många barn, berättar Fredrik.

Internationella planer

Planerna framöver är att hitta ytterligare återförsäljare och kanaler för att bygga bolaget internationellt. Närmast efter Norden står Europa och dialog med återförsäljare och partners pågår. Europa är klart det naturliga steget, menar Fredrik, då de flesta länderna här är med i EU. Att däremot ta sig in i Storbritannien, som nu lämnat EU, är en utmaning men har dock inte lagts åt sidan. Asien är också riktigt intressant; här finns en marknad som passar bra för att matcha kunder till våra produkter.

– Fredrik och Lars har visat att passion, hårt arbete och en dos av tålamod ger resultat, menar Victoria Ställberg, Dalarna Science Park. Nu har dagen kommit då lanseringen är gjord och det är dags att växla upp och ta sig an nya marknader. Att få följa Vivolab och deras innovationer som kan förändra barns hälsa och framtid är en förmån och vi ser fram emot att fortsätta stötta dem på deras väg ut i världen.

Rekrytering pågår

Vivolab växer och utvecklas successivt och bland annat tillsammans med Dalarna Science Park; både coacher inom affärsutveckling och det internationella nätverket Enterprise Europe Network har bistått med goda råd, nätverk och kontakter.
– Det är ovärderligt att ha goda kvalitativa kontakter när man arbetar som Lars Thelin och jag gör inom ett snabbt växande företag; att kunna allt är omöjligt och då är det fantastiskt att kunna veta var man ska vända sig, menar Fredrik.

Vi är på gång att rekrytera inom sälj, marknad och projektledning; så intresserade får gärna höra av sig, hälsar Fredrik

Future health today – Vivolab är redo!

Nyfikenheten på att testa eget entreprenörskap och med många innovativa idéer gjorde att Fredrik Bokvist och Lars Thelin vågade! Nu är de båda redo att lansera sin första högkvalitativa medicintekniska ...

Läs mer

Victoria Ställberg

Chef Affärsutveckling

070-671 04 51