Seminarium för inkubatorbolag: Prissättning och paketering av en subscription-affär

Seminarium för inkubatorbolag: Prissättning och paketering av en subscription-affär

Datum: torsdag 27 april
Tid: 16.00-19.00
Format: digitalt
För vem: Tillfället riktar sig till Dalarna Science Parks inkubatorbolag (aktiva och alumner), HIT-deltagare och investerarnätverk. 

Tillsammans med experter från Recuro tar vi reda på grunderna i affärsmodellen Subscription som transformerat vår konsumtion och storbolagens affärsstrategier de senaste 15 åren.  

Subscriptions, eller prenumerationer på svenska, är en affärsmodell du hittar överallt idag; vi prenumererar på det mesta för en enkel och bekväm vardag och ekonomihållning. Bilar, matvaror, tandvård, musik, film och serier och inte minst plattformar i jobbet – you name it!

Modellen bygger på återkommande intäkter från kunder med avgifter som betalas varje vecka, månad eller år. En affärsmodell som ställer helt nya krav på tjänsten/ produkten, organisationen och tillväxtstrategin.  

– Men hur lyckas du? Och hur får du fart på tillväxten som startup?

Under 3 timmar närmar vi oss grunderna i hur modellen fungerar och succéfaktorerna för en startup i tidigt skede att lyckas med denna affärsmodell. Programmet innehåller 4 fokusområden och gott om tid för frågor och diskussion. Seminariet leds av Jonas Åström och Emilia Brandt från Recuro. 

Program 

Del 1. “The subscription economy”

Introduktion och utblick på omvärlden

Del 2. Värde, kund och pris 

Du får en grundläggande genomgång av mekaniken mellan värdeerbjudande, kundmålgrupp och prissättning. Vi gör dessutom en kort djupdykning i prissättningsstrategi och varför det är en kritisk faktor för ditt bolags tillväxt. 

Del 3. Tillväxtstrategier

Det finns många möjliga vägar till framgång – men vilken passar ditt bolag bäst? Vi går igenom övergripande strategier och hur du bygger upp en (och rätt) strategi för ditt bolag. 

Del 4. Metrics och analytics

Vilka mätetal är kritiska att följa och förstå för att öka bolagets tillväxt? Vi går igenom grunderna i hur du mäter, rapporterar och analyserar en SaaS-affär. Vi tittar även på hur du kan göra prognoser och budgetar.  

Del 5. Uppsamling och avslut

Vi rundar av med en summering, frågor och diskussion. 

Kursledare 

Jonas Åström CEO, Recuro Jonas är elektroingenjör och ekonom, med bakgrund som produktutvecklare, analytiker, mediechef och företagsledare. Han specialiserar sig på prissättning, kvantitativ analys och organisation. Jonas är idag VD på Recuro och hjälper bolag inom alla branscher att bygga och växa sina subscription-affärer.  

Emilia Brandt CCO, Recuro Emilia är utbildad marknadskommunikatör och har de senaste 10 åren jobbat med strategisk och operativ marknadsföring på såväl SaaS-bolag som byråer. Via Recuro, har Emilia hjälpt en mängd SaaS-bolag, stora som små, att hitta sin konkreta kommersiella strategi och hjälpt dem att driva praktisk tillväxt. 

Anmälan