En gemenskap inom camping som bara växer

En gemenskap inom camping som bara växer

Det var för fem år sedan som Malin och Lars Mellstrand identifierade att det fanns intressanta och tydliga utvecklingsområden inom det växande campingområdet. Och nu är stora saker i görningen, som i bokstavlig mening, flyttar gränserna för deras företagande.

Sverige har en stor mängd campingplatser, men det är långt ifrån alla som känner till att de existerar. Det var så campingägarna Malin och Lars Mellstrand resonerade 2016. Några år senare, 2019, hade de lanserat Hollistay, en digital plattform som länkar samman campingvärdar med campinggäster och vill skapa nya värden.

– Vi var förvånade över ingen hade samlat campingplatser på en och samma digitala plattform. När man åker genom Sverige ser man campingskyltar överallt, men man har ingen aning om hur dessa anläggningar ser ut. Visionen med vår plattform är att göra det enklare för campingplatser att synas samtidigt som vi ger campinggäster en snabb överblick över alla typer av campingboenden, och inte minst viktigt, möjliggör en bokning med några få klick.

Och Hollistay är oberoende och vi kan därför samla alla campingar på ett och samma ställe, innan var det svårare, med uppdelningar mellan fristående campingar, olika medlemscampingar och SCR:s anläggningar. Idag finns Hollistay både på webben och som app. Användarna hittar över 2 400 campingplatser i Norden och kan boka över flera hundra av dessa online direkt hos campingplatserna.

– Vi är väldigt nöjda där vi befinner oss idag, samtidigt får man ha respekt för processen, där vi skruvat på vår affärsidé flera gånger. Och det har varit nyttigt, eftersom man lär sig något hela tiden. Man tror att man kan allt om marknaden på ruta ett, men så är det verkligen inte, trots att vi har tio års erfarenhet av branschen och kan vad både gäster och campingägare efterfrågar.

Annan avgörande hjälp på vägen har funnits genom företagsinkubatorn i Dalarna Science Park.

– Vi var med mellan 2018–2021 där vi fick väldigt bra vägledning och coachning. Fast vi drivit bolag tidigare så kan hjälp behövas när man stöter på nya utmaningar och nya företag ska startas. Det är fantastiskt vilken support man kan få där och de ser verkligen till att rätt coach sätts in vid rätt tillfälle under företagsresan.

Mervärde med gästen i centrum

Appen valde Malin och Mats att släppa gratis och den har nu laddats ned över 50 000 gånger.

– Under hösten 2021 utvecklade vi och under 2022 lanserade vi ett community i appen som heter Camp & Talk, ett socialt och lokalt nätverk. Vi länkar samman campingvärdar och campinggäster där de kan hitta varandra och kommunicera. Innan var ju gästerna ofta med i olika grupper på Facebook och letade information där. Men de grupperna börjar växa i antal och det kan vara svårt att hitta information på just den plats man befinner sig på. Och med hjälp av vår app löser vi det samt att nu kan campingvärden ha en relation med gästen även efter att den checkat in. Med Hollistays app och Camp & Talk bygger vi ett tydligt mervärde för både gästen och campingvärden genom att sammanföra dem. Vi gör campandet lite roligare och det kan exempelvis innebära att en enskild campare kan föreslå en grillkväll, bjuda in till en tv-sänd fotbollsmatch i förtältet eller ställa en fråga om sevärdheter i området. Campingvärdarna kan dessutom skicka ut pushnotiser med information om exempelvis aktiviteter, vad som finns på menyn i restaurangen och så vidare.

En nyhet för sommaren 2022 är att Hollistay kommer med en aktivitetskalender under juli månad. I kalendern som finns både i appen och på webben visar de olika digitala event som alla användare kan vara med på – oavsett vilken camping de befinner sig på.

– Vi kommer att arrangera träningspass, aktiva quiz för barn och vuxna, tävlingar samt ölprovningar ledda av en sommelier. Gästerna förbereder sig enligt våra instruktioner och kopplar sedan upp sig lagom till aktiviteten ska börja. Det här är helt nytt i branschen. Vi gör en testsommar, lär oss av erfarenheterna och skruvar på saker i nästa steg, det är så ett utvecklande företagande fungerar.

Camp & Talk och aktivitetskalendern är en del i affärsidén att vara något mer än ”bara en bokningsplattform”.

– Och 50 000 nedladdningar av Hollistay-appen är ett kvitto på att vi är rätt ute.

Fram till dags dato har paret Mellstrand investerat över sju miljoner av eget kapital i företaget.

– Vi har även tagit in externt kapital och har delägare i företaget. Under hösten kommer vi att söka ytterligare externt kapital för att kunna utvecklas i den takt vi vill. Det gäller att hänga med, inte minst när vi rör oss i en IT-bransch, genom vår plattform, där allt är i ständig förändring.

Malin menar att Hollistay är färdiga med de första årens viktiga varumärkesresa, och att företaget nu är moget för nästa steg.

– Det tar alltid tid att bygga. Vi märker att aktörer börjar höra av sig på ett annat sätt nu om samarbeten. Visionen är klar, vi vill kunna skala upp verksamheten och bli en stor internationell aktör. Ett första steg på den resan är att bli störst i Norden, för att sen ta det vidare ut i Europa. Och det är jätteroligt att vi med start från och med i höst är inne i samarbeten som på flera sätt kommer att stärka och bygga vårt bolag inför framtiden.

Victoria Ställberg, chef Företagsutveckling på Dalarna Science Park, har följt Hollistays utvecklingsresa.

– Malin och Lars är ett riktigt entreprenörspar som har drivkraften att genomföra sina idéer och planer vilket de visat på gång på gång. Jag är imponerad av deras resa men samtidigt inte särskilt förvånad att det gått så bra för dem. Det är verkligen kul att de realiserat flera av sina tidiga idéer, att det tillkommit nya idéer och att de etablerat sig utanför Sveriges gränser. Det här kommer bli något stort!

Hollistay

  • Plattformen lanserades 2019 och finns på sju språk.
  • Appen lanserades april 2021.
  • Majoriteten av användarna är från Sverige men även Norge, Finland, Danmark, Tyskland, Nederländerna, Schweiz och Österrike.
  • 50 000 har laddat ner appen Hollistay.
  • 12 000 använde appen dagligen under juli månad 2021.
  • 2 400 nordiska campingplatser finns tillgängliga på plattformen.