Eyesoverall är redo för export med kontakter via EEN

Eyesoverall är redo för export med kontakter via EEN

Tänk dig ett plagg till och från aktivitet, yogan, gymmet, på fjället, efter vinterdoppet eller surfingen, på promenad eller bara under fikastunden ute på en taverna någonstans i Europa. Det var Cajsa Jacksons idé när hon för ett par år sedan satte sig vid ritbordet och började skissa på en design. Nu är plagget, en overall i vind- och vattenavvisande material med ett tunt värmande foder på väg att exporteras under varumärket Eyesoverall. Via Enterprise Europe Network i Dalarna har Eyesoverall utarbetat en exportstrategi.

Affärsidé är att producera begränsade upplagor av sin design i olika funktionella material för universal bredd, till en internationell och nationell marknad för en hållbar framtid. Redan från början fanns export med i planen och var också en viktig del i designen. Den typiska kunden är en person som gillar konceptet med ett enda plagg, en multifunktionell overall.

Overallen är ett unisexplagg och utformat i material och funktion för att kunna användas i de flesta klimat och miljöer. Cajsa såg också en möjlighet att skapa något internationellt hållbart som utmanar överkonsumtionen och överproduktionen inom textilindustrin: ”Vi behöver bli upplysta att se användningsområden och värdet av genomtänkta produkter utifrån design, material och produktion. Det är viktigt utifrån ett miljöperspektiv”, säger Cajsa.

Testat produkten på åtta marknader

Lanseringen försenades på olika sätt, framför allt av pandemin, men det ser inte Cajsa som helt negativt då det givit mer tid för utveckling och marknadsförberedelser. Innan lanseringen testade Cajsa produkten på 8 olika marknader ute i Europa och samlade in responsen hon fick från de olika testpersonerna. Svaren var konstruktiva och fungerade som goda underlag för vidareutveckling, tex synpunkter på färg.

Under sensommaren 2022 lanserade Cajsa så äntligen Eyesoverall under Yoga Games i Båstad. Lanseringen var genomtänkt och planerad med hållbarhet i fokus. ”Jag förberedde att vara så mobil och hållbar som möjligt. Testade allt innan, vad som krävs för att synas bra med enkla medel.

Utmaning att hitta den hållbaraste vägen

De största utmaningarna med satsningen menar Cajsa att det har varit transportkostnader och att hitta den hållbaraste vägen för både transport och ekonomi. Även marknadsföring är en utmaning om man vill sticka ut och synas, men ändå tilltala olika kunder på de marknader som overallen ska säljas på.

Stöd i exportsatsningen via Enterprise Europe Network

Cajsa träffade en internationell rådgivare för Enterprise Europe Network (EEN) på Dalarna Science Park. Där fick hon vägledning i hur hon skulle lägga upp en exportsatsning och Cajsa berättar med entusiasm att ”jag överdriver inte om jag säger att Dalarna Science Park och EEN har gett mig oerhört mycket feedback och stöd”. Att ha en kontakt med en internationell rådgivare har varit mycket värdefullt tycker Cajsa, framförallt i en osäker period av pandemi och krig.

Nu siktar hon framåt och visionen är att kunna satsa hela sin tid på Eyesoverall. Till andra entreprenörer som går i exporttankar ger Cajsa tipset att se över produkten utifrån hållbarhet, det vill säga hur och var du producerar.

 

Fakta / Eyesoverall
Säte: Falun
Ägare: Cajsa Jackson
Vilken typ av verksamhet: Design och mode
Antal år som företaget arbetat med export: Förberett export i 2 år
Vilka marknader: EU

 

Enterprise Europe Network finns hos Dalarna Science Park och är en viktig resurs för små och medelstora företag i Dalarna som siktar på internationell tillväxt. EEN erbjuder tillgång till erbjuder ett brett nätverk, marknadsinformation och möjligheter till partnerskap.

Marie Ericson

Projektledare Enterprise Europe Network

070-621 12 46