Loociz fyller glappet – här möts lokala företag, idéer och föreningar
Ibland är en affärsidé så självklar att det känns märkligt att någon inte redan tänkt på den. Just så var det då Madelene Lagerqvist fick idén till plattformen Loociz – något liknande måste väl ändå redan finnas?
– Konstigt nog verkar det inte så. Vi har i alla fall inte lyckats spåra upp någon annan tjänst som täcker in lika många perspektiv och behov, säger Madelene Lagerqvist.
Loociz är en digital plattform för lokal samverkan och utbyten mellan kommun, näringsliv, föreningsliv och företagsfrämjare. Här kan de olika aktörerna nätverka med andra aktörer på samma ort, annonsera, ta del av senaste nytt och få hjälp att utvecklas.
– Andra har kanske haft samma idé tidigare, men tyckt att det varit alltför tidskrävande och kostsamt att förverkliga den, säger Madelene Lagerqvist.
Hon arbetar som affärsutvecklare och driver Nyföretagarcentrum i Avesta parallellt med andra uppdrag.
Idén till Loociz skissade Madelene på i ett år innan kommunikationsbyrån Panang kom in i bilden genom Jonas Grenfeldt och Krister Persson. Idag bildar Madelene och Panang tillsammans det team som står bakom designen och utvecklingen av plattformen.
Fokus på lokala kontakter
Teamet började jobba fram plattformen under pandemin då olika aktörer hade ett stort behov av att nå varandra, bland annat i fråga om de stöd som fanns att söka. Men efter hand visade det sig att Loociz hade större potential än så.
– Digitaliseringen innebär stora utmaningar för företag som saknar kompetens och resurser. Här kan Loociz komma in och göra skillnad, säger Madelene.
Grundtanken är att plattformen ska vara fristående, lokal och att kommunerna står för värdskapet. Nu är en första version lanserad i Avesta. Nästa steg är att koppla på fler dalakommuner och sedan etablera tjänsten nationellt.
– Med Loociz får kommunerna en helt annan kontroll över den lokala kommunikationen jämfört med sociala medier. Plus att den hjälper till att motverka det digitala utanförskapet, förklarar Madelene.
Snabba svar
Bland företagsfrämjarna har lanseringen av Loociz varit mer än välkommen. Inte minst för att plattformen ger aktörerna chans att tydliggöra sina olika tjänster och roller.
– Från den här gruppen har vi flera gånger fått höra ”bara kör!”. Någon sa också att den lösning vi tagit fram är precis vad de saknat i över tjugo år.
Utöver företag och företagsfrämjare finns även föreningslivet på Loociz. Dels för att ideella föreningar ofta behöver stöttning i sin digitalisering, dels för att det finns goda chanser till samarbeten.
– Ta till exempel en klubb som behöver 100 nya fotbollar. I stället för att jaga sponsoravtal kan klubben enkelt lägga ut en efterlysning och söka en sponsor för just det inköpet. Sedan vet vi också att många av framtidens entreprenörer finns i föreningslivet, så kontakten via Loociz kan visa sig vara väldigt värdefull.
Koll på målgrupperna
Sedan 2021 deltar Loociz i Dalarna Science Parks inkubatorprogram och trots att Madelene själv arbetar med affärsutveckling uppskattar hon att sitta vid andra sidan om bordet.
– Det här är väldigt roligt och vad jag brinner för. Jag gillar verkligen att få goda råd och bli utmanad av tuffa frågor.
Affärscoachen Jörgen Bond är en av dem som står för de tuffa frågorna. Han tycker det är spännande med en lokal kommunikationsplattform och tror både på teamet och på idén.
– Jag gissar att fler med mig är lite trötta på sociala plattformar där diverse algoritmer bestämmer vad vi ska se. Här blir du i stället erbjuden ”ofiltrerad” information och kommer sannolikt att upptäcka sådant du inte kände till som finns nära dig, på en och samma plattform. Tack!
Jörgen är övertygad om att framgångsreceptet är att lösa målgruppernas viktigaste utmaningar på bästa sätt.
– Det kan låta självklart, men här görs förvånansvärt många missar. Så mitt råd till Loociz är att fortsätta hålla koll på vad målgruppen har för behov och matcha det. Sedan tror jag också att människor letar efter det som är på riktigt och genuint, vilket talar för Loociz.