Fullsatt och fullträff när Dalarna Startup Arena lyfte fram morgondagens bolag

Personer på en scen

Den 22 oktober samlades entreprenörer och investerare på Dalarna Science Park för årets upplaga av Dalarna Startup Arena. Det blev en dag där bolag inom allt från avancerade AI-lösningar och skyddsutrustning för fotbollsspelare till smart energilagring och giftfria biofärger presenterade sina affärsidéer. Med åtta utvalda startups på scen, en engagerad jury och ett fullsatt rum präglades dagen av framåtblickande samtal, konkreta case och fokus på relationer.

Mötet i centrum

Redan i inledningen betonades dagens syfte, att skapa kontakt mellan människor som driver utveckling, söker finansiering, vill investera eller bidra med kompetens. Dagens konferencier var Erik Tosterud.

– Ni som är här söker inte bara investeringar, utan partnerskap som kan skapa verklig förändring över tid. Det här är en dag för att bygga långsiktiga relationer och gemensam riktning, öppnade Erik.

Dalarna Startup Arena arrangerades för andra året i rad och har etablerats som en mötesplats för startups i tidigt skede från Mellansverige som söker såddkapital och möjlighet att träffa investerare.

Någon som redan har tagit nästa steg i den processen är Erika Hellman från Dynamic Time, som utvecklat ett system för automatisk tidrapportering.

– Det visade sig vara en fruktsam dag. En investerare hörde av sig i går kväll och ville boka möte nästa vecka, säger Erika.

Pontus Lindberg från Svepreg var en av de åtta pitchande bolagen på scenen:

– Som alltid när man går upp på scen, så har man lite nerver men mest stolthet. Extra roligt var att höra Fredrik Tärneberg från Södra Ädla omnämna oss som ett exempel på innovation med gigantisk potential. Stort tack också till den eminenta pitchpanelen för värdefull feedback under pitchen.

Jury med entreprenörserfarenhet

Pitchpanelen bestod av Karin O’Connor, Filip Reineby, Anna Blomdell och Dimitri Haid. Samtliga har egna erfarenheter av att investera i eller arbeta med unga tillväxtbolag. Under dagen gav de konstruktiv feedback, både på affärsmodeller och på presentationsteknik.

– Vilken dag!  Det var otroligt kul att få sitta i juryn med så många inspirerande människor och se all den kreativitet, energi och drivkraft som finns i Dalarna just nu. Ett stort grattis till alla startups som pitchade med passion och mod, säger Dimitri Haid från Clas Ohlson Foundation.

Juryn betonade att affärsidéns bärkraft ofta hänger på teamets förmåga att driva, lära sig och justera när det behövs.

Erfarenheter från två bolagsresor

Under eftermiddagen medverkade entreprenörerna Filippa Lagerstedt (Bammis) och Felix Lissåker (Fors) i ett samtal på scen arrangerat av Drakpodden. De beskrev utmaningar i att ta sig in på reglerade marknader, bygga bolag utan anställda, och att navigera juridiska gråzoner i tidiga skeden.

– Vi har blivit ifrågasatta och stoppade, men det har också gjort att vi tvingats bli tydligare i vår kommunikation och mer noggranna i varje beslut. Det har stärkt oss, sa Filippa Lagerstedt.

Felix Lissåker berättade att hans strategi varit att testa ofta och tidigt, och att bygga med lönsamhet snarare än med tillväxtkapital som första mål.

– Vi har kunnat skala genom att använda teknik, hålla overheadkostnaderna låga och lägga kraften där den behövs. Det har fungerat för oss och gett utrymme att ta fler testomgångar innan vi landat rätt produkt, sa han.

Teknik, affär och tajming

Senare på dagen höll Ny Teknik i ett pass kring 33-listan och lät några av årets bolag beskriva hur de hittat sina första kunder, hur de förändrat sin affärsmodell och vad som krävs för att få till samarbete med etablerade aktörer.

– Det måste gå att prata om försäljning utan att det känns laddat. Det är så man bygger bolag. Intäkter möjliggör tillväxt, sa Helena Wiktelius från Ny Teknik.

Dagen avslutades med att Angelica Ekholm, vd för Dalarna Science Park, summerade samtalet som pågår i hela Sverige om hur innovationssystemet kan bli bättre på att stötta bolag i skalningsfasen.

– Vi är bra på att få igång nya idéer. Det vi behöver bli bättre på är att skapa förutsättningar för att skala och kommersialisera dem. Där har vi fortfarande luckor, både vad gäller finansiering och stödstruktur.

Bolagen som pitchade

• DAJE Prevent – skyddsutrustning för fotbollsspelare
• Svepreg – mobil timmermätning med AI
• DynamicTime – automatisk tidrapportering
• CADcog – AI/XR för användartester
• Solask Energi – smart energilagring
• Scailab – syntetisk data för robotutveckling
• Alder Olmai – giftfri biofärg från skogen
• Carthago Fragrance – exklusiva, hållbara aromer