Crash-course i PR med Andreas Utterström

Crash-course i PR med Andreas Utterström

2023-09-14 kl. 15.00 - 16.00

ONLINE

14

sep

Välkommen på ett webbinarium om PR som kanal för att skapa kännedom och trovärdighet för din startup. Under 60 min får du sätta dig in i hur en journalist tänker och ta reda på hur du och din affärsidé får uppmärksamhet i media. 

Tillfället riktar sig till deltagare i utvecklingsprogrammen på Dalarna Science Parks, inkubatorn för innovativa startups, HIT och Navigator Scaleup. 

Begreppet PR kommer av det engelska uttrycket Public Relations. Det översätts ofta till ”omvärldsrelationer” och är en disciplin inom marknadsföring för att åstadkomma genomslag och trovärdighet för varumärken och opinionsbildning. PR är ofta en integrerad del i ett företags go-to-market-plan och kombineras för bästa effekt med ett företags övriga kommunikation i sociala medier och innehållsmarknadsföring. 

Som startup och nytt varumärke kan du använda en mängd kanaler för att nå ut till din målgrupp. Bland alla dessa kanaler kan du urskilja tre huvudgrupper: 

  1. Köpt utrymme, exempelvis annonser och direktreklam. Det är reklam.
  2. Eget utrymme, exempelvis egna webbplatser, nyhetsbrev och events.
  3. Förtjänat utrymme, exempelvis att en nyhetskanal sprider budskapet vidare. Det är PR.

Oavsett om det är kunder eller investerare du vill nå med nyheter om din startup är PR det billigaste sättet som ger högst trovärdighet och uppmärksamhet. Tänk: artikel i BreakIT, SVT Aktuellt, TV4 morgonsoffan, halvsida i Dagens Industri, uppslag i ett branschmagasin, intervju i radion osv. 

Andreas ger dig en crash-course i hur en journalist tänker, tips för hur du paketerar din affärsidé intressant nog för media och dödar några av de vanligaste missuppfattningarna om just PR! 

Andreas Utterström är kommunikationskonsult och podcastproducent. Han är expert på amerikansk politik och medverkar regelbundet i Sveriges Radio, Sveriges Television och TV4. 

Innehåll

15.00 

  • Hur fungerar arbetet på en redaktion?
  • Vad blir en nyhet?
  • Vilka roller kan man få i media?
  • Hur får man en journalist intresserad?
  • Vanliga missuppfattningar om PR

 15.45 Q&A 

 16.00 Slut i rutan

Anmäl dig idag!

Tillfället riktar sig till deltagare i utvecklingsprogrammen på Dalarna Science Parks, inkubatorn för innovativa startups, HIT och Navigator Scaleup.