Kwikk får det svåra att se enkelt ut

Kwikk får det svåra att se enkelt ut

Avskalad, flexibel och användarvänlig – det är tre av fördelarna med betallösningen Kwikk som utvecklats av startupföretaget med samma namn. Tidigare i höst avslutade Kwikk sin tid i Dalarna Science Parks inkubator och nu väntar en ny fas.
– Vi känner oss bra rustade och har flera spännande samarbeten på gång, berättar David Forsberg, företagets vd och en av medgrundarna.

Historien om Kwikk börjar 2019 i Mora då David Forsberg, Joakim Andersson och Madelena Stunis delade kontorslokaler. Vid den tiden hade de varsitt konsultföretag där de arbetade med programmering, utveckling, kommunikativ design och formgivning. Över en fika började de tre en dag diskutera en ny, gemensam affärsidé: skulle det vara möjligt att utveckla en avskalad och flexibel betallösning?

– Vi ville skapa något som kunde göra skillnad både på hemmaplan och i ett större perspektiv. Framförallt ville vi hjälpa mindre företag och föreningar på landsbygden att vara en del av den digitala utvecklingen. Alla vi tre hade stött på kunder som verkligen behövde en annan sorts betallösning än de som redan fanns.

David, Joakim och Madelena gick vidare med idén, bildade bolaget Kwikk tillsammans och utvecklade en betallösning med samma namn – allt inom loppet av ett år. 2019 var också året då Kwikk gick med i Dalarna Science Parks inkubatorprogram.

– Sedan dess har vi vidareutvecklat Kwikk efter hand, mycket utifrån feedback och önskemål från kunderna, berättar David som tycker det finns stora fördelar att vara del av ett team.
– Att kunna växeldra är en förutsättning med tanke på allt som händer i livet. Vi tre är väldigt olika som personer, det visar tester vi gjort, men det viktiga är att vi delar samma värdegrund och brinner för samma frågor. Kanske är det därför som vi fortfarande är både vänner och kollegor.

Dela en köpknapp

Med Kwikk är det enkelt att ta betalt, till exempel på en webbplats eller i sociala medier.
– Vi har utvecklat en köpknapp som kan delas via olika plattformar, så startsträckan för säljaren är kort. Vill du till exempel sälja egentillverkad keramik på Instagram kan du vara i gång på bara femton minuter. Jag brukar säga att det är ungefär som att ta betalt direkt i skyltfönstret, säger David.

Bakom den synbart enkla köpknappen med inbyggd kassa ligger tiotusentals utvecklings- och programmeringstimmar.
– Vårt mål har hela tiden varit att underlätta för småföretag och föreningar att ta betalt, särskilt de som själva tycker att de inte hänger med i den digitala utvecklingen och tycker det är för dyrt eller krångligt att sätta upp en webbutik. Med Kwikk kan de sälja mer i kanaler de redan har, utan att investera i ny teknik. Allt de behöver göra är att lägga till vår köpknapp och de betalar först när kunden gjort ett köp.

Äkta engagemang

Jörgen Bond arbetar som affärscoach vid Dalarna Science Park. Han har följt och stöttat Kwikk ända sedan starten och är imponerad över företagets utvecklingsresa.
– Kwikk har tagit sig an en fråga som andra sett som en alltför stor utmaning. Nu har de visat att det går att skapa en betallösning som är enkel, både för säljare och köpare. Dessutom är de orädda och har gett sig in på en tuff marknad som domineras av banker och storföretag, det är bra gjort.

Innan ett företag lämnar inkubatorn behöver det uppfylla flera kriterier. Det ska bland annat ha en fungerande styrning, en lönsam affärsmodell där hållbarhet är integrerad, en fungerande organisation och en aktiv kundbearbetning. Allt det har Kwikk.

– Nu lämnar vi inkubatorn, men vi kommer säkert att ha mycket kontakt med Dalarna Science Park också i fortsättningen, säger David som tycker att Kwikk har inkubatorn att tacka för mycket.

– Coacherna har ett personligt och äkta engagemang, att ha det i ryggen har känts väldigt tryggt. Vi har fått hjälp med allt från juridik till PR och vi har alltid fått stöd när vi behövt tackla olika utmaningar. Vad som än dykt upp har vi haft erfarna personer att fråga om råd och bolla med, det har varit värt jättemycket.

Kvalitetsstämpel

Innovativa Kwikk har vid flera tillfällen uppmärksammats i riksmedia och i fjol medverkade David i TV4:s ”The Apprentice Sverige”, programserien där tolv entreprenörer tävlar om en miljoninvestering.
– Vi fick inga miljoner, men det var en fin möjlighet att visa upp Kwikk för en större publik. Och självklart också hedrande att vara en av tolv i Sverige, säger David.
Nyligen fick Kwikk ytterligare en kvalitetsstämpel i form av Master Card Lighthouse – ett nätverk där utvalda startups kopplas ihop med potentiella investerare, banker och andra partners.
– Det känns väldigt spännande och vi ser fram emot vad det kan ge.

Läs mer om Kwikk