Linnéa Falkinger – en sann entreprenör i själ och hjärta som brinner för det hållbara, cirkulära och sociala entreprenörskapet

Linnéa Falkinger – en sann entreprenör i själ och hjärta som brinner för det hållbara, cirkulära och sociala entreprenörskapet

Nu förverkligar hon sin affärsidé! En idé om ett innovativt växtbaserat cashewkött till matlagning. Köttet utvinns från den näringsrika spillfrukten cashewäpple i samband med produktionen av cashewnötter i Senegal, i Västafrika. Varumärket Cashewmeetly är förpackad i en hållbar affärsmodell med mål att generera tusentals nya arbetstillfällen till annars arbetslösa kvinnor, återinvestera delar av vinsten till att finansiera barn- och ungas skolgång, stötta lokala välgörenhetsprojekt och erbjuda mikrolån till kreativa entreprenörer på plats i produktionslandet.   

Produktionen av Cashewnötter i världen ökar stadigt sin tillväxt med 40% om året. För varje cashewnöt som skördas kastas ett helt ätbart näringsrikt cashewäpple. Bara i Afrika ruttnar 16 miljoner ton cashewäpplen bort varje år i samband med skörden av cashewnötterna. 57% av världens cashewnötter kommer från Afrika men bara 5% av nötterna förädlas lokalt vilket gör att tusentals lokala jobb går förlorade” en stor anledning till varför vi vill generera arbetstillfällena på plats i produktionslandet, menar Linnéa.

Genom att skapa en hållbar och cirkulär affärsmodell som inte bara bidrar till att minska matsvinnet och erbjuder ett nytt hållbart livsmedel, så har Linnéa även byggt en affärsmodell. Denna modell bidrar till att minska vår köttkonsumtion och därmed även minska vår klimatpåverkan, förbättra folkhälsan och stärka ekonomin i produktionsländerna genom att se till att alla arbetstillfällen stannar hos lokalbefolkningen. Både skörd, förädling och slutpaketering sker på plats i produktionslandet, något som har varit en viktig del i affärsmodellen för Linnéa.

Hur började Linnéas entreprenörsresa?

Idag är det drygt 20 års sedan Linnéa, då tillsammans med sin pappa, gjorde sin första resa till Senegal. Ett möte som kom att lägga grunden för hennes stora engagemang kring det sociala entreprenörskapet. Endast 16 år gammal reste Linnéa ensam, bara veckor efter sin första resa, tillbaka till Senegal för att arbeta som reseledare och guide i den lilla fiskebyn Kafountine i södra Senegal. Samtidigt fortsatte hon att läsa in gymnasiet i Sverige via distansundervisning. Det dröjde inte länge innan hon lärde sig tala Mandinka, ett av stamspråken i landet. Genom att behärska språket öppnade sig nya dörrar och Linnéa började engagera sig volontärt i byn. Allt från att bidra till att bygga upp plattformar för våldsutsatta kvinnor, tolka åt volontärarbetande vårdpersonal på det lokala bysjukhuset, stötta blivande mammor och förlösa nyfödda bebisar tillsammans med byns barnmorskor, rädda gatuhundar, öppna upp sitt hem för föräldralösa barn till att stötta andra små företagare i landet. Under åren som gått har Linnéa byggt upp ett andra hem i landet, där hon halvårsvis varit bosatt och verksam sen sin första resa, idag tillsammans med sin senegalesiska man och fyra döttrar. Sedan några år tillbaka bor Linnéa och hennes familj i Leksand.

Affärsutveckling med stöd av inkubatorer

Innan hon påbörjade sin resa med att förverkliga sin livsmedelsinnovation, så kände inte Linnéa till företagsinkubatorer.
– Jag är idag otroligt tacksam och glad för att hon får vara en del av Dalarna Science Park och Livsmedelsinkubatorn Krinova, menar Linnéa. En möjlighet att få tillgång till erfarenhet och expertis, vägledning och dagligt bollplank i mitt eget företagande. Något som annars kan vara väldigt ensamt.

Linnéa beskriver också värdet av att via dessa inkubatorer kunna bygga upp ett nätverk och få hjälp att hitta nya samarbetspartners. Hon tror heller inte att hon skulle kommit så här långt, om det inte hade varit för det stora stöd och vägledning hon hela tiden känt att hon haft från dessa kanaler. – Jag skulle utan att tveka välja att ta stöd av inkubatorer även vid nya framtida affärsidéer, fortsätter Linnéa och rekommenderar varmt andra med en affärsidé eller ett nystartat företag att ta vara på den fantastiska möjligheten som en företagsinkubator faktiskt ger!

– Linnea är en sann entreprenör med hjärtat på rätt ställe. Det är så imponerande och inspirerande att följa hennes driv och ta del av hur hon arbetar med sitt team i Senegal. Det är så många delar i hennes affärsidé som ligger helt rätt i tiden och är innovativa, menar Victoria Ställberg, från Dalarna Science Parks inkubator.
För varje cashewnöt kastas ett helt ätbart cashewäpple, vilket Linnea nu göra något åt genom att ta reda på äpplet, förädla det, torka och paketera det på plats i Senegal för att övriga världen ska kunna använda det som alternativ till kött. Det ger både en social hållbarhet och bidrar till att rädda klimatet. Jag ser med spänning framemot att få följa och stötta Linnea på hennes resa ut på marknaden med denna livsmedelsinnovation, säger Victoria Ställberg.

Framtiden för Cashewmeetly

Framtiden ser ljus ut och Linnéa är redo att etablera Cashewmeetly på marknaden och skapa ett internationellt hållbart företag med stort hjärta. Precis som andra företagare så drabbades även Linnéa hårt av Coronapandemin och hennes första produktion blev tvungen att ställas in bara veckor innan produktionsstart, våren 2020. Största utmaning har varit att starta upp ett nytt företag i, för Linnéa, en helt ny bransch under pågående pandemi.

– Jag vill framförallt få upp stora volymer, etablera oss i fler länder dvs starta upp fler hållbara cirkulära produktioner av cashewköttet i andra länder som redan idag har stora produktioner av cashewnötter och där cashewäpplena fortfarande går till spillo. Och då med ett varumärke som gör gott både för människan, klimatet och ekonomin. Jag tänker också skalbart; det vill säga att det kan bli flera produkter som läggs till företaget. Cashewmeetly är väldigt mångsidigt, du kan både koka, steka, woka, grilla, lägga i matberedaren och köra till färs, bara fantasin som kan sätta gränser för användningsområdet. Jag vill också hitta rätt återförsäljare som är en del i den hållbara affärsmodellen. Men det finns självklart utmaningar med att nå ut pr-mässigt och att hitta investerare som brinner för hållbarhet och med samma syften och inställning som jag.

Men Linnéa ser inte hinder utan vill fokusera på alla möjligheter och menar;

An entrepreneur is someone who jumps off a cliff and builds a plane on the way down.

Några råd hon skickar med andra entreprenörer som står i startgroparna;

  1. Våga ta hjälp
  2. Vara nyfiken
  3. Sitt inte och vänta på rätt tillfälle; det är här och nu!

Victoria Ställberg

Chef Företagsutveckling

070-671 04 51